Aantal sterren (hotelklasse)

Hier wordt een overzicht gegeven van wat gasten gewoonlijk kunnen verwachten van motels, hotels en resorts op basis van het aantal sterren dat Expedia eraan heeft toegekend. Deze voorzieningen en faciliteiten zijn echter mogelijk niet beschikbaar voor appartementen, vakantiewoningen, bed & breakfasts en andere speciale accommodaties. Mogelijk worden niet alle vermelde voorzieningen aangeboden door elke accommodatie met een bepaalde sterrenclassificatie. Sommige criteria verschillen per land. Het aantal sterren dat wij aan hotels toekennen, vormt geen garantie of belofte dat een bepaalde voorziening aanwezig is.

Nationale classificaties

Nationale classificaties die worden toegekend door regionale classificatie-instanties, worden weergegeven voor hotels in Europa en delen van Azië. Als de nationale classificatie niet overeenkomt met ons systeem van 1 tot 5 sterren, wordt aanvullende informatie over de classificatie weergegeven op de pagina Hoteldetails.

Deze basismotels, hostels en slaapzalen bieden accommodatie zonder franje, met minimale faciliteiten. De toegangsdeur en receptie zijn mogelijk niet 24 uur per dag geopend. Mogelijk wordt geen dagelijkse schoonmaakservice aangeboden. De kamers zijn klein en functioneel, maar hebben mogelijk geen privébadkamer, tv of telefoon.

Hotels en slaapzalen in deze classificatie bieden gewoonlijk aanvullende voorzieningen zoals een biljart, internetcomputers en een zithoek. Basismotels bieden mogelijk een 24 uur geopende receptie, dagelijkse schoonmaakservice en privébadkamers.

Deze budgetaccommodaties bieden schone accommodatie. De meeste bieden een receptie die 24 uur per dag geopend is, dagelijkse schoonmaakservice, tv, telefoon, een kledingrek of kleine kast en een privébadkamer, mogelijk alleen met douche. Ter plaatse kan gewoonlijk alleen gebruik gemaakt worden van een continentaal ontbijt.

Deze classificatie omvat accommodaties met beperkte service (vaak de goedkopere accommodaties met alleen suites in Noord-Amerika) en hogere kwaliteit en comfort, zonder de voorzieningen van hotels met volledige service, zoals een restaurant of piccolo. Vaak wordt een uitgebreider continentaal ontbijt, met warme etenswaren, opgediend in een ontbijtruimte. In Azië kunnen meerdere dineropties ter plaatse worden aangeboden en soms worden in Noord- en Zuid-Amerika ook basisaccommodaties met volledige service vermeld.

De accommodaties in deze classificatie leggen meer nadruk op comfort en service. Veel accommodaties hebben een restaurant en bar. Er is vaak ook bagageservice aanwezig. De badkamers zijn vaak groter, met een combinatie van douche en bad en een groter werkblad.

Veel van deze hotels hebben meerdere restaurants, piccolo's in uniform en een uitgebreide lobby met mooie inrichting en echte planten. De meeste accommodaties hebben een mooiere kamerinrichting, grote bureaus met een comfortabele kantoorstoel en een tv in een kast. De voorzieningen kunnen onder meer een grotere badkamer zijn, sfeervolle verlichting en een stenen werkblad. Resorts en een aantal hotels in Azië hebben vaak aantrekkelijke zwembaden en kleine spafaciliteiten of massageruimten.

De lobby heeft gewoonlijk een luxere inrichting met meerdere zithoeken. Deze accommodaties bieden vaak services zoals speciale conciërgediensten, valetparkeren, turndownservice op verzoek en 24-uurs roomservice. De kamers beschikken gewoonlijk over uitstekende voorzieningen, zoals grote bedden, extra zitgedeelte, minibar, laptopkluisje, zachte matrassen, badjassen en exclusieve badproducten. De kamers zijn vaak mooi ingericht met kroonlijsten, kunstwerken, zelfs in de badkamer, en granieten en marmeren accenten. Resorts, en sommige hotels in Azië, beschikken vaak over uitgebreide spafaciliteiten, tennisbanen, toegang tot een golfbaan en kinderopvang, terwijl hapjes worden geserveerd aan het zwembad.

De lobby is vaak gedecoreerd met verse bloemen, originele kunst en luxueuze meubilering. De voorzieningen omvatten gewoonlijk een verfijnd restaurant (soms bekroond), 24-uurs roomservice met warme gerechten, en een automatische turndownservice. Met een persoonlijke service probeert men te anticiperen op de wensen van de gasten. Met een persoonlijke service probeert men te anticiperen op de wensen van de gasten. De kamers zijn gewoonlijk voorzien van mooie hardhouten meubelen, luxueus beddengoed met driedubbele lakens en een grote badkamer met gescheiden bad en douche en materialen zoals graniet of marmer.

Deze accommodaties beschikken gewoonlijk over een verfijnd restaurant, een luxueuze spa en een uitgebreid fitnesscentrum met ruime kleedkamers. Het personeel is gewoonlijk zeer beleefd, komt tegemoet aan alle wensen van de gasten en spreekt gasten met hun naam aan. De voorzieningen kunnen bestaan uit een uitgebreide check-in, een welkomstversnapering en een butlerservice op alle of bepaalde verdiepingen. De kamers zijn vaak elegant ingericht met soms bijpassende stoffen voor gordijnen, stoelen, hoofdeinden en dekbedden. Gordijnen, verlichting en geluidsinstallatie kunnen soms elektronisch vanuit het bed worden bediend. De ruime badkamers zijn vaak bekleed met marmer, met exclusieve, op maat gemaakte elementen, een toilettafel met dubbele wastafel, een afgescheiden toilet, toiletartikelen van exclusieve spamerken en verse bloemen of echte planten. Vijfsterrenresorts beschikken vaak over een eigen golfbaan, een tenniscentrum met banen met verschillende ondergronden, een fitnesscentrum met persoonlijke instructeurs, een luxueuze spa, culturele activiteiten en dagopvang voor kinderen. In Azië bieden zowel hotels als resorts vaak sommige van deze voorzieningen.

Deze richtlijnen kunnen worden gewijzigd.

Sterrenclassificatie hotel